- 01
Deze algemene voorwaarden maken integraal deel uit van alle overeenkomsten gesloten tussen Roedel Managers BV (1013.326.039) (hierna: “Roedel Managers”), en haar klanten. Zij zijn van toepassing behoudens uitdrukkelijk schriftelijk akkoord van Roedel Managers en met uitsluiting van de algemene voorwaarden van de klant. Door het aangaan van een overeenkomst met Roedel Managers verklaart de klant kennis te hebben van de algemene voorwaarden van Roedel Managers en ermee in te stemmen. Indien in enig ander document tussen Roedel Managers en de klant bijzondere voorwaarden werden overeengekomen zijn deze ter aanvulling van toepassing. In geval van tegenstrijdigheid hebben de bijzondere voorwaarden voorrang. De algemene voorwaarden van de klant worden uitdrukkelijk uitgesloten.
- 02
Alle verkoopaanbiedingen en offertes zijn steeds vrijblijvend. Alle voorstellen, brochures, catalogi en inlichtingen zijn van louter informatieve aard en binden Roedel Managers geenszins. De geldigheidsduur van een offerte varieert per offerte en wordt vermeld op de offerte. Wanneer de klant de offerte schriftelijk bevestigt binnen de geldigheidstermijn, wordt deze aanvaard als beschouwd. De prijzen zijn in euro en exclusief BTW, tenzij anders vermeld. De BTW wordt aangerekend op de factuur en is verschuldigd door de klant. Alle prijzen zijn exclusief transport –en verplaatsingskosten en eventuele andere uitzonderlijke kosten.
- 03
De klant is verantwoordelijk en aansprakelijk voor het aanleveren van volledige, juiste en nauwkeurige informatie verleent aan Roedel Managers bij het sluiten van de overeenkomst. De locatie voor de uitvoering van de overeenkomst wordt door Roedel Managers BV bepaald. Indien de klant een andere locatie wenst te gebruiken dient dit eerst in overleg te gebeuren met Roedel Managers BV. Wanneer een andere locatie wordt voorgesteld, dient de klant er zich bewust van te zijn dat er op een redelijke wijze, zonder obstakels, toegang moet zijn voor voertuigen en het transport van dieren en/of materialen. Indien Roedel Managers BV oordeelt dat de locatie moeilijk te bereiken valt, dient de klant zelf voldoende, capabele en geschikte werkkrachten te voorzien om de dienstverlening door Roedel Managers redelijkerwijze mogelijk te mogelijk te maken. Deze werkkrachten dienen tevens ter beschikking te blijven tijdens de afbouw (tem verlaten van de locatie door Roedel Managers). De kosten hiervan vallen integraal ten laste van de klant. Roedel Managers heeft het recht voor uitvoering van de diensten en/of de levering van producten een beroep doen op uitvoeringsagenten.
- 04
Indien de klant de activiteit na schriftelijke aanvaarding van offerte wenst te annuleren kan dit alleen door het sturen van een e-mail naar Roedel Managers (info@roedelmanagers.be) Bij de annulering is de klant aan Roedel Managers het volgende verschuldigd:
• Binnen 90 tot 61 dagen voor de datum van de dienstverlening (activiteit) : 12.5% van het bedrag op de offerte.
• Binnen 60 tot 31 dagen voor de datum van de dienstverlening(activiteit: 25% van het bedrag op de offerte.
• Binnen 30 tot 21 dagen voor de datum van de dienstverlening (activiteit): 50% van het bedrag op de offerte.
• Binnen 20 dagen voor de datum van de dienstverlening (activiteit): 100% van het bedrag op de offerte.
- 05
Roedel Managers heeft het recht een voorschotfactuur uit te schrijven ten bedrage van 60% van het (geschatte) totaalbedrag. Bij gebreke aan tijdige betaling van de voorschotfactuur heeft Roedel Managers het recht om aangevraagde activiteit/dienstverlening te annuleren. Wanneer de klant na de betaling van het voorschot een wijziging aanbrengt of iets extra wenst bij te boeken, kan dit een verhoging van de overeengekomen prijs met zich meebrengen. Deze zal in de mate van het mogelijke nog vooraf ter info meegedeeld worden aan de klant. Voor alle zaken die niet in de offerte of facturatie werden opgenomen zal de klant uiteraard zelf instaan. Ten laatste 20 dagen voor aanvang van een evenement wordt het definitief aantal personen doorgegeven. Hier wordt de saldofactuur op berekend. Afwezige deelnemers geven geen aanleiding tot een vermindering van de prijs of een creditnota. Indien de klant geen definitief aantal personen doorgeeft, worden het aantal deelnemers opgenomen in de offerte of in het e-mailverkeer gefactureerd. Indien het aantal effectieve deelnemers hoger blijkt te zijn dan overeengekomen zullen deze bijkomend in rekening worden gebracht. Roedel Managers heeft desgevallend het recht een bijkomende administratieve kost ten bedrage van 75 € aan te rekenen. Indien Roedel Managers zich dient te verplaatsen wordt er €0,85/km aangerekend voor een personenwagen en €1,45/km voor een personenwagen met aanhanger. Het aantal kilometers wordt berekend vanaf het adres van de maatschappelijke zetel van Roedel Managers BV, tenzij anders overeengekomen. Alle facturen zijn netto betaalbaar binnen dertig (30) kalenderdagen, behoudens indien uitdrukkelijk anders vermeld. Extra goederen en/of diensten worden apart aangerekend. Ontvangen betalingen worden eerst aangerekend op de vervallen intresten en schadevergoedingen, vervolgens op de hoofdsom van de oudste vervallen factuur. De niet-betaling op de vervaldag brengt vanaf de vervaldag en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling een intrest op ten bedrage van 1% per maand, waarbij een gedeelte van een maand geldt als een hele maand en een schadebeding ten bedrage van 10% van het openstaande factuurbedrag, met een minimum van 150 €. Wanneer de klant, ondanks schriftelijke ingebrekestelling, in gebreke blijft bij het nakomen van één of meerdere verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst, heeft Roedel Managers het recht om zonder enige vergoeding de overeenkomst eenzijdig te beëindigen, onverminderd het recht van Roedel Managers om schadevergoeding te eisen. Kosten die door Roedel Managers worden gemaakt ingevolge een niet-correcte naleving van de overeenkomst door de klant zullen integraal worden doorgerekend aan de klant (oa. buitengerechtelijke invorderingskosten).
- 06
Protest tegen een factuur dient schriftelijk, gemotiveerd en binnen de 5 werkdagen na verzenddatum van de betreffende factuur per aangetekende post of per e-mail (info@roedelmanagers.be) te gebeuren. Wanneer niet is voldaan aan één van de voorwaarden voor protest, wordt de factuur geacht te zijn aanvaard. Wanneer de opdrachtgever of klant na uitvoering van de overeenkomst een klacht heeft over de geleverde dienst, dient deze dit binnen 7 kalenderdagen na feiten schriftelijk of per mail te melden aan Roedel Managers.
- 07
Wanneer Roedel Managers ingevolge overmacht of een verandering van omstandigheden niet in de mogelijkheid is haar diensten te leveren zoals overeengekomen zullen Roedel Managers en de klant in constructief overleg gaan teneinde een passende oplossing te vinden. Indien Roedel Managers door overmacht, de activiteit niet kon starten heeft zij recht op de vergoeding van de door haar gemaakte kosten. Onder overmacht verstaat Roedel Managers elke toestand die redelijk geacht wordt buiten menselijke beheersing te liggen zoals o.a. weersomstandigheden, brand, natuurrampen, stakingen, gezondheidsrisico’s, beperkende overheidsmaatregelen enz.
- 08
Roedel Managers is niet aansprakelijk voor ongevallen tijdens de activiteiten die vallen onder de dienstverlening van Roedel Managers. Roedel Managers is enkel aansprakelijk bij opzettelijke fouten, fraude of eigen bedrog. Voor zover wettelijk toegestaan, is de aansprakelijkheid van Roedel Managers beperkt tot het bedrag van de door de klant betaalde prijs voor de betrokken activiteit, met een absoluut maximum gelijk aan het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekeraar van Roedel Managers effectief wordt uitgekeerd. In geval van vermeende aansprakelijkheid van Roedel Managers is de klant ertoe gehouden aan Roedel Managers zonder enige vertraging
alle elementen te bezorgen betreffende beweerde schade, teneinde een tijdige vordering ten laste van eventuele verantwoordelijken mogelijk te maken. Roedel Managers is ten aanzien van klanten niet verantwoordelijk voor noch aansprakelijk voor zware en/of opzettelijke fouten van haar aangestelden en/of onderaannemers. Wanneer Roedel Managers bij de uitvoering van de dienstverlening afhankelijk is van uitvoeringsagenten en/of derden, is zij niet aansprakelijk voor enige schade voortvloeiend uit hun fout of nalatigheid. Roedel Managers kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gehouden voor onrechtstreekse schade, waaronder maar niet beperkt tot gevolgschade, winstderving, reputatieschade, bedrijfsschade of immateriële schade.
- 09
De klant erkent dat teambuildingsactiviteiten bepaalde risico’s kunnen inhouden. Deelnemers nemen deel op eigen risico. De klant is zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van alle noodzakelijke en passende verzekeringen in verband met de deelname aan de activiteiten (oa.(arbeids)ongevallenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering), alsook voor het correct informeren van de deelnemers over te nemen voorzorgsmaatregelen voor de activiteiten (oa. geschikte kleding en schoenen). Roedel Managers is niet aansprakelijk voor enige schade, letsel, verlies of kosten die voortvloeien uit het ontbreken of de ontoereikendheid van dergelijke verzekeringen. Het is de verantwoordelijkheid van de klant eventuele lichamelijke of mentale beperkingen, allergieën, enz. bij de deelnemers tijdig te melden aan Roedel Managers. Het niet verstrekken van deze informatie kan geen aansprakelijkheid voor de Dienstverlener doen ontstaan en wordt volledig gedragen door de klant. Roedel Managers heeft het recht deelnemers te weigeren indien zij van oordeel zijn dat de deelname te risicovol is voor de betreffende persoon of derden. Roedel Managers is niet aansprakelijk voor schade of letsel dat voortvloeit uit:
• de aard en het normale risico van de activiteit,
• het niet naleven van veiligheidsinstructies of richtlijnen,
• onaangepast gedrag of roekeloosheid van deelnemers,
• fysieke of mentale ongeschiktheid van deelnemers,
• omstandigheden die als overmacht kunnen worden aangemerkt.
- 10
Schade aan of verlies van materiaal van Roedel Managers, miv letsels bij of verwondingen aan de honden, zullen integraal door de klant aan Roedel Managers worden vergoed indien veroorzaakt door een van de deelnemers die vallen onder de verantwoordelijkheid van de klant. Roedel Managers zal hiervoor binnen de 14 werkdagen na de dienstverlening een factuur voor versturen aan de klant. Roedel Managers is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor goederen/materialen van de klant en haar deelnemers tijdens de uitvoering van de dienstverlening.
- 11
Alle concepten, activiteiten, methodieken, programma’s, ontwerpen, teksten, materialen en andere creaties die door Roedel Managers worden ontwikkeld, voorgesteld of uitgevoerd, ongeacht of deze op maat zijn uitgewerkt voor de klant, blijven uitsluitend eigendom van Roedel Managers. De klant erkent dat deze activiteiten en materialen beschermd kunnen zijn door het auteursrecht, het recht op bedrijfsgeheimen of andere intellectuele eigendomsrechten. Het is de klant niet toegestaan om deze activiteiten, onderdelen ervan, formats, methodieken of materialen – in welke vorm ook – te gebruiken, kopiëren, reproduceren, commercialiseren, verspreiden of door derden te laten uitvoeren, tenzij met voorafgaande schriftelijke toestemming van Roedel Managers. Op maat gemaakte activiteiten of concepten mogen uitsluitend door Roedel Managers worden uitgevoerd. Iedere rechtstreekse of onrechtstreekse inbreuk op deze exclusiviteit geeft Roedel Managers het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of te beëindigen, alsook schadevergoeding te eisen.
- 12
Roedel Managers heeft het recht foto en/of videobeelden te maken tijdens de uitvoering van de dienstverlening en deze beelden te gebruiken voor commerciële en promotionele doeleinden, onder andere via de website en social mediakanalen van Roedel Managers. Roedel Managers heeft het recht de naam en/of het logo van de klant te vermelden op haar website en/of social media kanalen voor promotionele doeleinden. De klant heeft recht zich hiertegen te verzetten. Indien een van de deelnemers die vallen onder de verantwoordelijkheid van de klant niet in beeld wenst te komen dient dit op voor aanvang van de activiteiten te worden gemeld aan Roedel Managers. Alle rechten op het beeldmateriaal zijn en blijven eigendom van Roedel Managers.
- 13
Op alle documenten, communicatie, offertes en overeenkomsten van Roedel Managers is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing. Enkel de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement waar de maatschappelijke zetel van de Dienstverlener is gevestigd is bevoegd om kennis te nemen van een geschil tussen Roedel Managers en de klant, behoudens dwingende wettelijke bepalingen die anders voorschrijven (bijv. consumentenrecht of territoriale exclusieve bevoegdheden). Alvorens een geschil aanhangig te maken voor de rechtbank verbinden Roedel Managers en de klant zich ertoe om constructief overleg te plegen met elkaar met het oog op het bereiken van een minnelijke regeling. Daartoe zullen de Partijen binnen een termijn van 15 dagen na kennisgeving van het geschil een overlegmoment organiseren, fysiek of digitaal. Indien binnen een termijn van 30 dagen na dit overleg geen oplossing wordt gevonden, zijn de Partijen vrij om verdere rechtsmiddelen aan te wenden. De verplichting tot minnelijke regeling vormt geen opschortende voorwaarde voor het instellen van bewarende maatregelen.
